Endodontski tretman mandibularnog levog molara sa tri mezijalna kanala primenom Race EVO rotirajućeg mašinskog sistema

Prof. dr Tatjana Savić-Stanković
Neobrađeni, neidentifikovani, “zaboravljeni” kanali, pulpoperiodontalne komunikacije i akcesorni kanali predstavljaju glavni razlog endodontskog neuspeha.
Medijalni mezijalni kanal se smatra nezavisnim kada ima zasebno odvojen ulaz kao i apikalni foramen bez konfluiranja sa ostalim mezijalnim kanalima. Međutim, u čestim slučajevima ovaj kanal ima zaseban ulaz a zatim se spaja sa jednim od glavnih kanala i završava zajedničkim foramenom. Kaže se da „možete lečiti samo ono što možete videti“, zato primena endo-mikro-skopa, lupa i CBCT rengenografije u kombinaciji sa veštinom operatora igra ključnu ulogu i povećava mogućnost otkrivanja ovakvih dodatnih anatomskih varijacija kanalnih sistema. Ovaj prikaz slučaja ima za cilj da prikaže endodontski tretman donjeg prvog molara sa tri mezijalna kanala koristeći RACE® EVO (FKG Dentaire, La Chaux-de-Fonds, Švajcarska) mašinski rotirajući sistem.
Prikaz slučaja
Ženska osoba stara 30 godina, javila se u ordinaciju zbog bola u predelu donje vilice sa leve strane. Pacijentkinja navodi da je bol počeo pre nedelju dana, da je oštrog karaktera, provociran na hladan nadražaj i da traje više od pola sata. Takođe, navodi da je imala potrebu da popije analgetično sredstvo. Iz anamnestičkih podataka saznajemo da ne boluje od sistemskih oboljenja, nema alergiju na hranu i lekove. Kliničkim pregledom ustanovljeno je da je suspektan zub
36 uzrok bola. Na zubu je uočen karijesni defekt koji se atipično nalazi na prelazu okluzalno na bukalnu površinu zuba, pomeren više bukalno u karijes imunu zonu. Zub 36 nije osetljiv na vertikalnu perkusiju, bez prisutne palpatorne
osetljivosti u predelu projekcije korenova u vesti bulumu. Test senzibiliteta pokazuje snižen prag nadražaja u odnosu na kontrolni zub. Postavljena je dijagnoza simptomatskog pulpitisa, a zatim je usledilo planiranje buduće endodontske
terapije (sl.1). Nakon privremene desenzibilizacije primenom sprovodne mandibularne anestezije (Septanest 1:100,000, Septodont) usledilo je obezbeđivanje apsolutno suvog radnog polja aplikacijom koferdama. Operativno polje je dezinfikovano 5% natrijum hipohloritom. Minimalno konzervativni pristupni kavitet preparisan je kroz karijesni defekt.
Uključivanjem bukomezijalne kvržice obezbeđen je pravoliniski pravac pružanja endodontskog instrumenta. Poštujući sve principe preparacije pristupnog kaviteta, obezbeđena je preglednost poda kavuma dentis i identifikacija svih kanala. Identifikovano je ukupno četri kanala od kojih su tri prisutna u mezijalnom a jedan u distalnom kanalu (sl.2). Nakon identifikacije svih kanala, uspostavljanja inicijale prohodnosti (K-flex #10) i levkastog širenja ulaza u kanale, usledilo je određivanje radne dužine, elektroodontometrijskom metodom.
Nakon toga usledila je instrumentacija primenom RACE® EVO (FKG Dentaire, La Chaux-de-Fonds, Švajcarska) mašinski rotirajućeg sistema u ROOTER UNIVERSAL – endo motoru sa apeks lokatorom. Sva četiri kanala su instrumentirana poštujući redosled sekvenci sistema na način da su mezijana tri kanala instrumentirana na maksimalnu koničnost od 4% (RE1 15/.04; RE2 25/.04; RE3 30/.04). Zbog svog većeg dijametra i ovalnog oblika, distalni kanal je dodatno obrađen sa instrumentom XP-endo Shaper ( 15-30/.01-.04). Brzina rotacije 800-1000 rpm; tork 1.5 Ncm. Između svakog instrumenta vršena je rekapitualacija ručnim Kerr instrumentom malog promera (#15) na radnu dužinu sa obimnom irigacijom. Svi instrumenti su pre ulaska u kanal bili izloženi lubrikantu EDTA gel (19% EDTA MD-ChelCream). U toku instrumentacije, svi korenski kanali su ispirani 2% rastvorom natrijum hipohlorita (CHLORAN 2% CHEMA – ELEKTRO-MET) koji je ultrazvučno aktiviran. Nakon finalne irigacije (NaOCl-EDTA-NaOCL), kanali su opturisani primenom monokone tehnike opturacije silerom AH Plus sealer (Maillefer Dentsply, Ballaigues, Switzerland) i gutaperka poenima dijametra koja odgovara najvećem
promeru završne obrade za odgovarajući kanal. Nakon završene opturacije, usledilo je kontrolno CBCT snimanje.
RACE® EVO je instrument koji nastavalja evoluciju razvoja popularnog i dokazanog RaCe rotacionog sistema. On poseduje sve do tada već postojeće izuzetno pouzdane originalne karakteristike RaCe u kombinaciji sa specijalnom (patentom zaštićenom) termičkom obradom koja mu obezbeđuje veću brzinu rotacije i čini RACE® EVO instrumente još sigurnijim, lakšim za kontrolu i efikasnijim. Originalna termička obrada u kombinaciji sa starim RaCe svojstvima pruža savršenu kombinaciju snage, izdržljivosti i kontrole. Sa neuporedivom otpornošću na ciklični zamor, optimizovanom i neagresivnom efikasnošću rezanja dentina i umanjenim efektom ”ušrafljivanja”, RACE® EVO je prvenstveno dizajniran da bude siguran. Ovakva posebna i specifična termička obrada novog instrumenta omogućava izvanredna mehanička svojstva, koja omogućavaju veću brzinu, a time i brži i prijatniji tretman za pacijente.